Jylland dag 2

Dag 2 startet også i en gul rapsåker. Jeg har aldri sett det før i Norge og i Danmark er det virkelig overveldende mye av det. På turen har jeg lært at de nå også har klart å dyrke hvit raps fordi det ikke tiltrekker seg skadedyr. Smart, men ikke like pent. Dessuten driver flere av de beste danske restaurantene og bytter ut olivenoljen med kortreist rapsolje.

Etter et stopp i rapsåkeren ble vi kjørt til den lille øya Fur hvor vi fikk en guidet busstur med en blind guide. Det var helt fantatsisk morsomt. Den blinde guiden kjenner øya så godt at han ga veidireksjoner til sjåføren vår bare ved å kjenne på svingene hvor vi var underveis. Han hadde helt utrolig mye kunnskap og gode historier. Jeg ble hvertfall helt forelsket i øya. Fikk ikke tatt så mange bilder av selve landskapet, men bildet over er tatt på øyas høyeste punkt og derfra ser man virkelig hele Danamrk når det er fint vær. Fur har bare rundt 800 innbyggere, men over 200.000 turister reiser dit i løpet av året. Og det skjønner jeg godt. Anbefaler virkelig alle å legge turen innom Fur om man er i Nordjylland.

568

Så besøkte vi Fur Bryghus hvor vi fikk omvisning i det lille bryggeriet og en deilig lunsj med øl som tema. Selv om jeg ikke drikker øl på grunn av glutenintoleranse likte jeg Fur Bryghus godt fordi de satser stort på å være en bærekraftig bedrift. For eksmepel gir de overskuddsprodukter fra ølbryggingen til melkebøndene og de bruker selv mye av restproduktene til brødbaking. Jeg smakte meg gjennom ølmenyen og det var såklart veldig godt. Fikk angre litt på det etterpå, men da har jeg hvertfall fått bekreftet at jeg fremdeles ikke tåler gluten. I år er de ti år og feirer jubileumsåret med mye aktiviteter gjennom sommermånedene. Jeg vil tilbake! Håper de har glutenfri øl innen det.

9 10 11 12
Etter øybesøket kjørte vi til Lemvig, en litt større by enn de vi hadde vært i til nå. Etter å sjekket inn på hotellet gikk vi gjennom den koselige handlegaten og jeg kjøpte med meg litt forskjellig dansk honning og andre danske godsaker. Så besøkte vi Slagter Mortensen som også driver Ostehuset vegg i vegg. Vi fikk komme inn på bakrommet for smaksprøver, og jeg skjønner godt hvorfor butikkene er så populære. Her lager de alt av kjøttprodukter selv, og de har valgt å kun selge lokal ost. Ostebutikken er faktisk så populær at de åpner klokka sju på morgenen! Vi fikk smake den lokale og kjente Vesterhavsosten, men mer om den senere. Først – østers!

1314151617
Østerssafari viste seg å være turens absolutte høydepunkt. Iført vadestøvler og med hov og vannkikkert plasket vi rundt i vannet på jakt etter Limfjordøsters. Først fant jeg ingen, men det var før jeg skjønte at ALT der nede var østers. Vi fylte bøtta full og dro videre inn i skogen for å smake på dem.

182221202319-2524
Midt inne i skogen var det dekket opp til luksuspiknik med bobler og masse østerstilbehør. Jeg er som sagt ikke overbegeistret for østers «au naturel», men her fikk vi prøve oss på grillede og gratinerte østers. Det er SÅ mye bedre! Det er bare å legge østersen på grillen og så popper de opp når de er klare. Da er det bare å slenge på hva man vil av godsaker for å gratinere dem videre. Mine favoritter var parmesan og finhakket hvitløk, blåmuggost og urter og en med balsamico og rødløk hvor balsamicoen ble helt karamellisert. Midt under pikniken tittet solen frem og da tenkte jeg at nå kan livet faktisk ikke bli bedre.

På vei til neste stopp måtte jeg ut av bilen for å ta bilde av disse fine (norske) spelsauene. Løp gjennom en sump for å se på dem. Elsker alle dyr!

28293031
Så kjørte vi helt ut til vestkysten og til Bovbjerg Fyr og lageret til den spesielle Vesterhavsosten. Vesterhavsosten blir produsert av Thise mejeri som er drevet som et kooperativ av melkebøndende i området. Vi fikk omvisning og smaksprøver av en av melkebøndende. Vesterhavsosten er en goudatype, og den blir lagret i et spesielt lokale hvor de har en pipe som trekker inn saltvannsluft. Slik får den den karakteristiske salte smaken og krystalliserte teksturen. Den vanlige er utrolig god, men den ekstra lagrede er helt vilt god! Jeg har med MASSE ost hjem, men må nok gi bort det meste siden den er laget på kumelk. Osten er (selvfølgelig, siden det er Danmark) økoligisk!

32333536
Etter ostesmakingen gikk vi opp i selve fyrtårnet like ved siden av og fikk sett litt av det klassiske danske miljøet med dyrket mark og vindmøller. Mens vi var der oppe kom det en rappeleringsklubb og rappelerte ned fra tårnet. Jeg fikk ikke lov. Hehe

3738

Siste stopp på dagens program var middag på Restaurant Luna i Lemvig havn hvor vi fikk servert deilig Limfjordssjømat. Vi fikk den tradisjonelle danske retten, panert rødspette, men en glutenfri variant med valmuefrø som panering. Restauranten er sikkert veldig koselig på sommeren, men etter å blitt servert «glutenfritt» brød blir jeg litt skeptisk. Jeg ville nok uansett tatt middagen på en ekte dansk kro når jeg skal til området igjen.